Az 1-2 éves gyermek fejlesztése

  1. Nagymozgások

– kapaszkodva, majd önállóan járás kb. 15 hónapos kortól, és segítséggel lépcsőn közlekedik mellé lépéssel
– egyedül tudjon a széken ülni
– guggolva játszunk, ez 1, 5- 2 éves korra biztossá válik
– Kb. 18 hónapos kortól megpróbálunk szaladni (nyújtott lábbal, könnyen elesik)
– kb. 2 éves korban  már önállóan, közlekedik lépcsőn

  1. Kismozgások

– a manipuláció fejlesztése
– építünk: kockatorony
– szereti a lyukas korongokat, nagy gyöngyöket, húzós játékokkal játszunk
– marokra fogja a ceruzát, firkálunk
– próbálkozunk a fogmosással
– csipeszfogást fejlesztjük

  1. Értelmi fejlődés

– nagy lendületet ad a járni tudás
– környezetünkben lévő dolgokkal ismerkedünk, érzékeli felületüket, súlyukat, minőségüket
– pakolunk, állandóan próbálkozik
– nincs félelem érzete
– megismeri a talaj minőségét, egyenetlenségét (fű, parketta)
– figyelem: 15-20 percre képes koncentrálni
– beszéd: 1 szavas mondatokat használ, szituatív mondatok, több jelentésük van az adott helyzettől függően
–   1 éves korban 1-4 szót ismer
–   2 éves korra a nyelv aktív elsajátítójává válik (észreveszi, hogy minden tárgynak neve van)
–   Számfogalom megjelenik: először az 1, majd másfél éves kora körül a sok fogalom kialakitása
–   Fogalomalkotás, pl. szeretet, ember, állat.
– Beszédfejlődés üteme függ: öröklés, környezet, nem
– Beszédfejlődés segítése: beszélgetés, beszéltetés, képeskönyvek, mese, családi környezet, szeretet

  1. Érzelmi fejlődés

– önállósodási törekvések, pl. evés, ivás
– felismeri önmagát
– testrészeit megmutatja
– alkotásaira, büszke és  elismerésre vár
– babatársakkal még nem játszik együtt

  1. Kúltúr és higiénés szokások kialakítása

– megfelelő neveléssel

Szokás: begyakorolt cselekvéssor, ami tehermentesíti a tudatot

Szokás kialakításának feltételei:

–  a gyermek alkalmas legyen a végrehajtására (kor, eü. állapot)
–  szívesen hajtsa végre a feladatot
–   következetesség
–  rendszeresség
–   példamutatás
–   szülőkkel megfelelő kapcsolat

Szobatisztaság alapja

–   15-18 hónapos korban érdemes elkezdeni

–   Vizelet és székletürítés reflextevékenység

–    A tudatos széklet illetve vizeletürítés feltételes reflex eredménye, amelynek alapja a feltétlen reflex gátlása, lépése és vizelet és székletürítés visszatartásának gyakorlása, majd ki kell alakítani a feltételes reflexet, hogy csak meghatározott körülmények között ürítsen a gyerek

A szobatisztaság lépcsői:

1.A gyermek jelzi, hogy vizeletet vagy székletet ürített (kb. 1 hónap)

  1. Gyakoroltatással 1-2hónap alatt megtanulja a székletet és vizeletet visszatartani, és előre szól
  2. 4 éves korra a legtöbb gyermek ágytiszta

Késői szobatisztává válás okai:

–         nem megfelelő családi légkör
–         szervi eltérés (pl. fejlődési rendellenesség, hólyaggyulladás)
–         nevelési hiba, pl. kényszerítés, túl korai szoktatás
–         szorongás, pszichés zavarok

Alapvető higiénés szokások:

–         kézmosás
–         fogmosás
–         étkezési szokások
–         zsebkendő használata
–         WC használat
–         kulturális szokások

  1. Játéktevékenység: mozgásos játékok, pl:

–         pedál nélküli motor
–         labda
–         húzós játék
–         épít
–         homokozik
–         képeskönyv nézegetés

Close Menu